dissabte, 9 d’octubre de 2010

Perversions

Llegiu el lema abans de llegir l'entrada
Segurament espereu, pel dia que és, algun text d’exaltació patriòtica o algun escrit al voltant dels animals o les animalades dels humans que és l’habitual en aquest blog. Sent decepcionar-vos! Avui he decidit reivindicar una proposta que ha passat sense pena ni glòria malgrat que ha estat d’amplia difusió i jo crec que no mereixia tanta indiferència. L’autor del dibuix, impactant, és Manuel Boix, però i el text que porta el genet? Diu: Pervertiu-vos: feu-vos lliures i generosos (Ad ephebs., IV, 2).
No és una incitació a la luxuria, ni la demanda d’una depravació immediata, sinó més aviat una candorosa i, probablement, única proposta ad hominem encabida en la complexa literatura escrita de J. P. Era, segur, l’eufòria del moment que li penetrà superficialment la pell i el portà a promoure una revolta de dimensions imprevisibles. Ni tampoc és un afegit a la senyera –que bé podria representar un altre paisà meu quan va afirmar “ser valencians és la nostra manera de ser catalans” i molts ho volguérem concretar, amb el resultat conegut. El suggestiu lema de P. era més dràstic i ningú no en va fer cas, així fou ignorada la seua suggerència de canvi, i rebuig de l’egoisme, en favor d'un amor universal. Supose que molts van caure en el parany d’atribuir-li-la a Pau de Tars i amb això els sonava a pura retòrica bíblica. Cap la perversió, l’alliberament i la generositat entre els missatges que provenen de la Bíblia? I tant que sí! I a més ho escoltem com cançons ja oblidades i amortitzades a les que no els fem cap cas. Era inevitable que, sense conéixer ni l’autor ni la intenció, no ens paràrem a preguntar-nos el per què d’aquella incitació que podia haver fet que al nostre autor li s’ajuntaren més de dotze seguidors, una maledicció –per a les seues expectatives– que l’hauria portat a fer-se cartoixà com ell mateix temia.
Total, dues frases i un mateix oblid. Ni els valencians, ni els adolescents, s’hi han sentit cridats. I en això estem.

4 comentaris:

kirikú ha dit...

Jo tinc una relació especial amb eixe cartell. Es va utilitzar per a l'Aplec d'Estudiants que es va fer l'any 1979, em pense, a l'institut de Xàtiva, el meu institut. Jo era molt joveneta, una adolescent i el cartell m'encantava ... per la il·lustració, per suposat, però sobretot per la frase. Me'l vaig penjar a la meua habitació i mon pare -que era un home de molta moral- no parava de dir-me que el llevara, que això de pervertiu-vos no li agradava gens. Jo li ho intentava explicar, i pense que d'alguna manera ho va entendre. Després em va acompanyar per tots els pisos d'estudiant on vaig viure, i hui encara el conserve. I, encara que ja no sóc cap adolescent, conserve també l'esperit d'eixa frase -que no sabia que era de JP-. Gràcies per la informació.

Vicent Ferri ha dit...

M'alegre que t'haja fet recordar els teus anys d'adolescent i, també, m'alegre de saber que alguna persona es parà a llegir, i a practicar, la proposta de l'autèntic home manuscrit en una de les seues enjugassades intervencions.
He vist que t'interessen els fets de Cullera del 1911, ací trobaràs una entrada que vaig penjar per a recordar-los: http://bestiolari.blogspot.com/2011/09/la-revolucio-de-tigres-i-panteres-de.html

Vicent Ferri ha dit...

El mateix Josep Palàcios ens explica la seua visió del lema http://www.manuelboix.com/ogiJP.htm

La Gata Sueca ha dit...

Gràcies per l'aclariment de la cita (ad ephebs IV 2), ja intuïa el joc de paraules i encara continua encisant-me i pervertint-me. Vaig trobar aquest cartell cercant el pòster del cavall d'Al Tall que tenia un amic penjat al menjador http://www.antiblavers.org/galeria/albums/userpics/10223/normal_Al_Tall_Quan_el_Mal_ve_d_Almansa.jpg


Gràcies

Publica un comentari a l'entrada

Related Posts with Thumbnails